torsdag 19 april 2012

Snusmumrikar



EU-kommissionen vill förbjuda smaktillsatser i tobak. Går förslaget igenom kan det vara färdigsnusat för en miljon svenskar. Personligen förstår jag inte att folk kan snusa överhuvudtaget. Men jag har sett på nära håll att det är betydligt lättare att sluta röka än att sluta snusa. Om inte jag minns fel lovades Sverige ett undantag från snusförbudet i EU. Men det har man alltså glömt.

Jag föredrar dock snusare framför rökare. Snusare förpestar åtminstone inte luften för andra, fast de luktar ju inte så gott de heller. Och så finns de ju de som både röker och snusar.

Om snuset förbjuds får väl snusarna börja göra sitt eget snus. Eller så får de sluta. Det låter ju som ett lätt val för mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Baronessan sa...

Jag har en gubbe hemma som snusar. Han har sagt sedan han började att han ska dra ner. Det enda jag ser är att han stoppar in så fort han spottat ut.
Grejen är att det är mycket mer nikotin i snus än i cigaretter. Därför är det svårare att sluta. Men - det är absolut ingen ursäkt :)