onsdag 29 februari 2012

Det här med sömn

Wille har inga problem med sömnen, utom på morgnarna vid femsnåret. Då är han som mest pigg och pratsam.

Att få till sömnen så jag känner mig pigg är svårt.
Antingen sover jag för mycket eller för lite.
Ständigt trött är jag, och det måste ju vara något fel när jag varje morgon längtar till kvällen när jag får gå och lägga mig.

Just nu är jag inne i en period när jag somnar framför tv:n. För att sedan vakna och krypa ner i sängen efter lite kvällstoalett. Sen sover jag hela natten som en stock, tills kissen kommer och vill ha uppmärksamhet. Jag har aldrig problem med att somna och vaknar numera heller aldrig mitt i natten och måste gå på toa.

Det är just själva vaknandet som är problemet. Det spelar ingen roll om jag går och lägger mig tidigt eller sent, det känns ändå aldrig som jag sovit tillräckligt. Däremot är jag inte så hispig numera om jag inte får sova tillräckligt många timmar. Jag vet att det brukar jämna ut sig i längden.

Problemet är väl också att dygnet har för få timmar. Jag vill hinna så mycket, så det är svårt att varva ner så jag kan gå och lägga mig utan att snurra runt som en galning och försöka hinna med allting.

Jag tror att själva sovandet måste avdramatiseras lite. Vaknar man på natten så är väl inte det hela världen. Då är det väl så. Alla brukar väl ha perioder när det är lite för mycket som snurrar i hjärnan och sömnproblemen kommer som ett brev på posten. Men det brukar inte vara något som varar för evigt, det brukar lösa sig.

Dessutom är åtta timmars sammanhängande sömn en myt, visar ny forskning som publicerats i BBC News. Den normala sömncykeln påstås vara att vi sover i två perioder, fyra timmar vardera. Med en period med vakenhet emellan när vi går upp och gör nåt annat. Vad man ska göra mitt i natten vet jag inte, men inte har jag väl nån större lust att dammsuga precis. även om det skulle vara skönt att klara av sånt som är tråkigt. Då blir jag garanterat trött och går och lägger mig och somnar säkert som en stock igen.

I natt drömde jag förresten en knasig dröm. Jag var hos Mona (Monas Universum) och skulle lära henne hur man gör pyttipanna. Hon ville inte ha någon djupfryst färdigmat som smakar skit, och jag lovade henne att jag skulle göra egen med kokt tärnad potatis och ha i lök, skinka och köttbullar. Då blev hon nöjd i alla fall (men jag slår vad om att hon hatar pyttipanna).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: