torsdag 22 september 2011

Bortslösad tid


Läste i Metro att vi slösar bort vår tid med att göra en massa onödiga saker. Varje år ägnar svenskar i genomsnitt 110 timmar åt att zappa mellan tv-kanaler, 78 timmar går till att läsa andras statusuppdateringar på Facebook och 33 timmar står vi framför spegeln. 256 timmar varje år, alltså ungefär en och en halv vecka, gör vi absolut ingenting.

Så här mycket tid ägnar svensken varje år åt att...
  • Kallprata: 106 timmar
  • Snooza bort: 36,9 timmar
  • Stå i kö: 31,3 timmar
  • Leta efter glasögon: 10,95 timmar
  • Vänta på försenade kompisar: 7,8 timmar
  • Fila naglarna: 4,8 timmar
  • Läsa gamla sparade sms: 3,38 timmar
Undersökningen är representativ för 16–74-åringar Källa: Gfk (Growth from Knowledge)

Jag bara undrar vad jag ägnar min tid åt. Kanske kallpratar jag en del, men jag snoozar aldrig, står nästan aldrig i kö nu när jag självscannar för det mesta, har inga glasögon att leta efter,  behöver aldrig vänta på kompisar, filar naglarna kanske ett par gånger om året och  läser aldrig gamla sms.

Antagligen gör jag en massa annat trams, som att blogga och spela spel på telefonen.  Och hur många timmar sitter jag inte och slötittar på tv, utan att egentligen vara speciellt intresserad av programmet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Gubben sa...

Detta gav eftertanke, fast jag fortsatte läsa ändå!