onsdag 8 juni 2011

Blixtar och dunder


Ett av de värsta åskvädren jag kan minnas drog fram över oss i kväll. Enligt NA slog blixten ner 837 gånger i länet. Det tror jag nog, för ett tag blixtrade det hela tiden,som om något hakat upp sig nästan. Vi satt ute på altanen och njöt av den ljumma kvällen, men när blixtarna och smällarna kom närmare flydde vi in i säkerhet för det blev riktigt obehagligt.

Jag är inte räddare än folk i allmänhet för åska, men min mamma var alltid livrädd. När åskan gick som värst kröp hon längst in i garderoben och stannade där tills ovädret var över. Hon hade varit med om en otäck upplevelse som barn när hon och mormor fick kasta sig i diket när blixtarna ven omkring dem när de var på väg hem från badplatsen.

Jag kan tycka att det är mysigt med åska, men när det blir så intensivt som i kväll så blir det nästan för mycket och det är skönt när åskan drar bort. I alla fall blev luften efter ovädret lättare att andas och det kanske går bättre att sova i natt när det inte är lika kvavt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


1 kommentar:

Magdalena and Co in US sa...

Verkar som ni hamnade mitt i ovädret. Läste om vädret hemma och funderade på hur det var. För mycket åska är otäckt, men jag har vant mig lite mer nu eftersom det här i USA är sånt extremväder. Hoppas solen skiner på dig idag