tisdag 12 april 2011

Supergod kycklingrätt


Kycklingfilé med gorgonzola och valnötter (2 port)

2 kycklingfiléer
olivolja
1 purjolök
1 burk crème fraiche
1/2 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
100 g gorgonzola
valnötter
salladsblad
2 tomater i skivor

1. Stek filéerna i olja på hög värme tills de är gyllenbruna. Ta upp dem.
2. Bryn purjolöken tills den mjuknat och fått lite färg.
3. Tillsätt crème fraiche, vin och smula i buljongen.
4. Finfördela osten och låt den smälta.
5. Lägg filéerna i pannan och låt puttra cirka 10 min under lock.
Servera med hackade valnötter, salladsblad och tomat.
Klart!

Naturligtvis har jag inte hittat på receptet själv, utan har snott det här. Vi saltade lite extra och drog ett par varv med svartpepparkvarnen när vi stekte kycklingen.

Både jag och K blev ordentligt mätta och det här är definitivt något man kan bjuda gäster på. Vi har ju försökt att äta GI-mat, och det går ju utmärkt om det är så här god mat. Jag rekommenderar verkligen den här rätten. Den är både god, snabb och bra för hälsan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Le Loup sa...

Hm, jag funderar på GI nu efter att du sade det, jag undrar, är det mycket kyckling och kött och så? Jag äter ju inte så mycket av det om jag får välja själv...