torsdag 24 mars 2011

Glukosbelastning


Googlar man lite på glukosbelastning verkar det vara något som bara gravida får göra. Jag är definitivt inte gravid. Men mitt blodsocker ligger lite högt. Och för att veta om jag verkligen har diabetes eller inte fick jag alltså göra en glukosbelastning.

Eftersom jag blivit missledd i receptionen fick jag vänta en halvtimme extra på Lennart innan jag fick dricka den söta drycken. Innan låg mitt fasteblodsocker på strax över 6 (har alltså gått ner ganska mycket sedan senast) och två timmar efter jag intagit min "frukost" låg blodsockret först på drygt 12. Om man har över 12,2 betraktas det som diabetes. Men efter två blodprov till landade blodsockret på 11. Alltså på gränsen.

Jag har inte diabetes, men ligger verkligen i riskzonen, med en mamma som hade diabetes, och med två syskon som båda tar insulin mot sitt höga blodsocker. Jag väntar med spänning på vad dr Sandberg ska skriva i sitt brev till mig. Jag antar att han vill att jag ska kontrollera blodsockret igen.

Så nu gäller GI-kost och motion för mig. Om jag lyckas gå ner några kilo kanske jag kan slippa diabetes. Och just nu känns det som om jag skulle kunna göra vad som helst för att slippa bli diabetiker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: