torsdag 30 december 2010

Hur stavas det?


Jag läste en blogg och såg ordet tvättstreck. Alltså en lina som man hänger tvätt på. Genast började min hjärna slå bakut. Att stava med e såg för mig helt fel ut. Jag skulle utan att tveka stava med ä - alltså tvättsträck. Naturligtvis var jag tvungen att googla lite på ordet. Men inte blev jag klokare för det. Och i SAOL finns inte ens ordet med, där finns bara tvättlina. På synonymord.se finns bara tvättstreck/tvättlina. Min kvinnliga intuition säger mig att ä vinner före e, men är det någon som vet hur det stavas egentligen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Med e. Definitivt.
Ett annat fall där folk vacklar är när något fyllts till brädden. Det har INTE fyllts till bredden, så i det fallet vinner ä!

Bitten sa...

Klimakteriehäxan: Brädden har jag inget problem med, men tvättstreck ...Nej, det bär emot att skriva det. Men jag tror på dig. Fast jag ska nog hålla mig till tvättlina för säkerhets skull.