fredag 24 september 2010

Sonja 92 - ser ut som sjutton



Den ryske biokemisten professor Vladimir Skulatjev vid Universitetet i Moskva har uppfunnit ett ungdomspiller som kan förlänga livet med tiotals år. Säger han. Även om det skulle finnas såna piller är jag inte så säker på att jag skulle ta dem. Men jag är säker på att flertalet kvinnor, i alla fall i västvärlden, tacksamt skulle ta emot en sådan revolutionerande och enkel lösning på sina problem. Tänk att slippa alla smärtsamma plastikoperationer och bara ta några piller. Men hur många vill egentligen leva till de är 110 år?Och kommer pensionsåldern att höjas till 90?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

Mattias sa...

"Men hur många vill egentligen leva till de är 110 år?"

Om vi antar att vi får klara oss undan sjukdomar och annat elände så förstår jag inte varför du _inte_ vill leva till 110 år (eller 1000 år för den delen). På frågan "Vill du leva tills imorgon?" antar jag att ditt svar är "Ja". Varför skulle ditt svar vara annorlunda om du fick samma fråga vid 110 års ålder?

Anonym sa...

Rätt så enkelt trots allt. Har man inte bott under en sten hel livet så har man förmodligen sett det man vill se. Man är nöjd. Finns väl inget egenvärde i att leva länge, trots att vi bara har ett enda liv? Huvudsaken är att man känner att ens liv har varit bra - man har gjort det man velat, man har sett det man vill se och man ångrar inget. Hellre dö sjuk och välanvänd än frisk.

Mattias sa...

"Har man inte bott under en sten hel livet så har man förmodligen sett det man vill se. Man är nöjd." Detta tycker jag låter som ett svepskäl för att ge döden ett egenvärde. Visst, om man skulle nå den punkten att man har sett, gjort och upplevt _allt_ som finns att göra i detta universum så kan man ta den diskussionen då. Men jag ser inte att det kan ske på åtskilliga miljoner eller t.o.m. miljarder år, iom att vi själva kan skapa information och därmed få nya upplevelser. Om man inte har extremt dålig fantasi dvs. Universum är stort! I vilket fall som helst så kommer inte 110 år att räcka till på långa vägar :) Att stämpla själva viljan att leva länge som "vansinne" tycker jag är tråkigt, men om vi kommer få möjligheten att göra det inom en tillräckligt snar framtid är ju en annan fråga.

Anonym sa...

Det är självklart att det skall komma fram botemedel mot åldrandet på medicinsk väg under min tid.
Human embryonal stamcellsforskning skall vara helt fri,och denna typ av forskning skall få statliga skattemedel. Jag vill absolut kunna ta del av alla förmåner och medicinska behandlingar mot det biologiska åldrandet,så att just jag får leva och vara frisk även i framtiden.Det är jag värd!
Botemedel och stamcellsbehandlingar mot åldrandet skall komma nu,och under min 60 åriga ungdom. Jag vill bli minst 1000 år gammal,och jag vill vara frisk i knopp och kropp samt ha ork och vara som en kreativ 60 åring både nu och i framtiden
-oavsett ålder uppåt. Åldrandet skall klassas som vilken annan sjukdom som helst. Det är bakåtsträvande och flumetiskt att se döden som något naturligt. Idag är det fullständigt befängt att tvingas till att avstå behandlingar mot åldrandet,bara för att kristen fundamentalism styr samhället och förhalar möjligheterna att på vetenskaplig väg finna botemedel mot åldrandet, samt få utföra forskning på mänskliga fosterstamceller.
Och inte kunna få statliga skattemedel till dessa typer av forskningar.

Kristianism är skrämmande!

Unknown sa...

5 år har gått och inga piller än..