lördag 29 maj 2010

Fifan igen

Jag vet att jag ibland inte är så nådig mot rökare. Att jag tycker att de borde vara så kloka att det förstår att rökning verkligen är skadlig. Men det är ju ändå vuxna människor som bestämmer själva vad de gör med sitt liv.

Men när vuxna ger barn cigaretter och låter dem röka, då är jag inte nådig. Hur i helvtete kan någon vara så dum att ge sina barn cigaretter, vid 18 månaders ålder, och inte se något problem med det?

Ardi Rizal som nu är 2 år fick den första cigaretten av sin pappa när han var 1½ år. Nu röker pojken 40 cigaretter om dagen. Pappa Mohammed vill inte hålla med om att rökning skulle vara dåligt för sonen. Han tycker att sonen ser rätt hälsosam ut och förstår inte problemet. Om inte sonen får sina cigaretter blir han arg och skriker och dunkar huvudet mot väggen. Han säger att han känner sig yr och mår dåligt.

Detta kan inte vara sant! Jag blir helt stum. Och det värsta är att den här pojken inte är ensam om att röka giftpinnar som liten.

I en cigarett finns minst 4 700 olika ämnen. Alla irriterar luftrören. Minst 50 ämnen är cancerframkallande.

Se filmen om du törs här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Kalmardamen sa...

Jag hade inte trott att det var sant om jag inte sett bilbevisen på denna grova barnmisshandel.

Anonym sa...

Släng föräldrarna i fängelse!

Anonym sa...

Det verkar ju inte vara olagligt att ge barn cigaretter i Indonesien, så det är klart att de ska inte hamna i fängelse.