söndag 18 april 2010

Fototriss - Metall

Kanon att det blev just metall, och kanoner blir mitt bidrag.
Dels för att de är av metall, robusta, stadiga.
Men kanske mest för att de inte används nuförtiden.

Den här kanonen står utanför Örebro slott.
Den ser ganska enkel ut om man jämför med nästa,
som står vid Gripsholms slott.


En av Sveriges mest kända kanoner,
(Suggan eller möjligtvis Galten) på Gripsholms slott,
Kanonerna togs som krigsbyte vid erövringen av Ivangorod år 1581.

Mynningen på en kanon som bärgades med det sjunkna Vasaskeppet.

Se fler bilder här.

8 kommentarer:

Lena sa...

Trissen är kanoners = )))

Ha en bra dag!

/ Lena

Marie-Louise sa...

snygg triss och härlig röd tråd i din triss. ha en bra söndag.

Misswhatsit sa...

Kanonbra är ordet "sa Bill." Snygga bilder och jag tycker kanonernas bästa användningsområde är som monument eller fotomotiv.

Lena/isklockan sa...

Bra triss. Kanoner är allt lite fascinerande på sitt sätt. Lena/isis

Erik "Semlan" sa...

Kanonfoton! Bra sammanhållen triss där mittenfotot är som ett konstverk. Undrar om det gick att skjuta med, med så långt kanonrör? Väljer tredje fotot som jag tycker är snyggt!

Jah Hollis sa...

Kanonfina bilder.
Ja, ja, jag vet att jag inte kom på det först. :-)

Lena Rollmar Kårén sa...

Snygg triss!

Daniela sa...

Snygg triss och alltid kul med lite historia.