onsdag 13 januari 2010

Lite saltare, mycket godare

New Yorks borgmästare Michael Bloomberg har redan tagit sig an rökningen och transfetterna. Nu ska han även få medborgarna att minska på saltet med 1/4. Ett liknande arbete utförs inom EU. Och Livsmedelsverket rekommenderar att vi minskar saltet med hälften. Allt för att få ner antalet människor som lider av alltför högt blodtryck och som dör i hjärtattacker och stroke.


Okej, jag erkänner. Trots att jag vet att för mycket salt orsakar för högt blodtryck kan jag inte låta bli. Jag älskar salt. Jag saltar gärna lite extra på maten. Det blir liksom mycket, mycket godare med lite extra salt. Helst använder jag flingsalt, som är en lite lyxigare variant och naturligtvis miljoner gånger dyrare än vanligt salt. På jobbet har vi ett saltkar, som egentligen är en pepparburk, med väldigt stora hål. I alla fall större än ett vanligt saltkar brukar ha. Och det kommer rätt mycket salt. En del dränker verkligen sin mat i salt utan att ens smaka om det behövs mer. En del saltar lite extra när maten i lådan börjar ta slut, antagligen för att få i sig det sista, när de egentligen är mätta. Lite saltare, mycket godare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Jag tipsar om mineralsalt-mindre av det skadliga natriumet, samma goda smak.

Bitten sa...

Jag använde det ett tag, men hade glömt. Bra att du påminner mig.

Le Loup sa...

Jag ler lite här, jag själv använder inte mycket salt, är däremot chiliflingsberoende, har chili på allt utom müslin... Har en vän som är saltoman. Det är drivor av salt på allt han äter. Jag begriper inte hur han kan äta maten,å andra sidan tittar folk misstänksamt på mig när jag använder chili på allting...

snawitz sa...

Tycker att all mat tarvar salt . men som med allt annat ska det vara i normala doser