tisdag 15 december 2009

Jakten på 50-öringen



Det låter som titeln på en dålig film. Men det är faktiskt en riktig jakt på 50-öringar. I oktober 2010 går inte längre 50-öringen att använda som betalning och för att alla 50-öringar som ligger och skramlar i sparbössor, plånböcker, skåp och lådor ska användas har föreningen 50-öringen startat en kampanj för att samla in alla. Pengarna från "Dammsug Sverige" går till BRIS, Childhood och SOS-Barnbyar. Från och med i dag kommer bössor att ställas ut och nästa år börjar insamlingen där skolor och kommuner kan tävla om vem som samlar in mest.

För mig får gärna 50-öringen försvinna. De är bara irriterande att ha i plånboken och behövs egentligen inte alls. Vad får man egentligen för 50 öre nuförtiden? Men ändå känns det konstigt att den ska försvinna, jag som varit med om att ha haft både 1-öringar, 2-öringar, 5-öringar, 10-öringar och 25-öringar. Jag kommer ihåg när jag kunde gå till tobaksaffären i samma hus där jag bodde och köpa 1- och 2-öresgodis. Då räckte en 50-öring till en hel påse med jättesmaskigt snask (som min mamma kallade det).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: