torsdag 20 augusti 2009

Vaccinet blir gratis, kanske


Svininfluensa ska bli gratis för alla. Det avslöjar Aftonbladet i dag. I och för sig ska inte SKL besluta förrän i morgon om det blir gratis, så Aftonbladet avslöjar nåt som inte är klubbat än. Hur som helst, vaccineringen måste ju betalas av någon annan då, antingen staten eller landstingen. Så i slutänden är det väl ändå vi alla som betalar skatt som betalar vaccineringen, även om vi avstår från att vaccinera oss alltså. Anledningen till att vi ska vaccinera oss är väl ändå att samhället inte klarar av att 40 % av de arbetsföra ligger sjuka i uppemot 2 veckor, då brakar allting ihop. Då borde väl arbetsgivarna kunna bistå med lite pengar kan man tycka.

Själv är jag mycket tveksam till att låta vaccinera mig. Inte för att jag tror det är farligt på något sätt utan mer för att jag har dåliga erfarenheter. K vaccinerade sig en gång mot influensa, eftersom hans arbetsgivare inte ville ha sjuklingar över jul- och nyårshelgen. Vi andra i familjen vaccinerade oss inte. Vem var den ende som blev sjuk? K förstås. Och han är aldrig sjuk annars.

Men som landstingsanställd har man tydligen inget val. Alla måste visst vaccinera sig har jag hört, eftersom vården skulle braka ihop om alla blev sjuka.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: