torsdag 13 augusti 2009

Hoppas att läskiga bilder hjälper


Dessvärre tror jag inte att det hjälper att ha chockbilder på cigarettpaketen. Det är nog liksom redan för sent. Visst är det bra att även de se har svårt att ta till sig varningstexterna nu ska få chansen att förstå via skräckbilder vad rökningen gör för skada. Men jag tror inga skräckbilder i världen biter på den mest inbitne rökaren. Det är som med mycket annat, man slår ifrån sig. Det händer inte mig! Och det blir till sist så att man inte ser bilderna, eller väljer att blunda för dem. Så länge det har funnits tobak har människor rökt, och jag tror inte att alla skräckbilder i världen kan ändra på det. Nästan alla vet ju att det är farligt att röka, och ändå röker så många människor i världen.

Jag tror inte, som Åsa Lundquist på Folkhälsoinstitutet, att chockbilder på cigarettpaketen minskar konsumtionen. Möjligtvis kan det förebygga återfall och öka motivationen att sluta röka, men det går inte att skrämma en rökare att sluta med sitt giftintag. Skräckbilder har nästan motsatt effekt, som om rökaren vill bevisa just detta: Det händer inte mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Hoppas det blir så. Då ska jag börja tillverka och sälja hemstickade cigarettetuier :)

Anonym sa...

Tror inte heller att det har någon effekt. Tyvärr. Som du säger: det händer inte mig bara andra. Jag är odödlig.