måndag 27 juli 2009

Vilket liv!


Hur vi än vänder oss så har vi arslet bak. Ena dagen är det bra att äta fett, andra dagen ska vi undvika det. Likadant med kolhydrater. Nu är det nån kanadensisk studie som tydligen visar att om man vill vara smal bör man är mellan 290 och 310 kolhydrater per dygn. Man bör också äta mer fibrer, frukt och grönsaker och mindre mättat fett. Tillbaka på ruta 1 alltså i hela bantnings- och viknedgångsdjungeln, med alla metoder som Atkins, LCHF och allt vad de heter.

Hela fokuseringen kring vikten gör att vi inte lever, utan ägnar hela livet åt nåt som borde vara självklart. Jag säger som jag alltid har sagt. Man bör äta allt, men i lagom proportioner. Inte överdrivet mycket av nåt. Det är alltid summan av kalorier som är avgörande, och det spelar inte så stor roll var de kommer ifrån. Om man vill hålla vikten ska man göra av med lika många kalorier som man intar, vill man gå ner i vikt ska man göra av med fler. Och är man en soffpotatis så blir man en tjockis. Så enkelt är det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Mattias sa...

Håller med dig!

Le Loup sa...

Precis! Jag håller med. Svårare är det inte, fast i samma stund jag skriver det så vet jag också att det kan vara svårt nog. Jag är nog ganska avslappnad till mat och så,jag äter vad jag vill och sedan motionerar jag när jag vill.