onsdag 10 juni 2009

Fy för bonus


Om du blev sjuk, skulle du då vilja att en grundlig undersökning gjordes? Att läkaren lyssnade på dig när du beskrev dina besvär, utan en massa dollartecken i ögonen. På flera närakuter i Stockholm får läkarna 100 kronor extra per patient, om de hinner med många besök. Ett jourpass en lördag kan ge en snabb läkare cirka 3 000 kronor i bonus. Visst är det väl bra att de hinner med så många patienter som möjligt, men hur blir vården? Ibland kanske inte diagnosen är glasklar utan doktorn behöver diskutera med en kollega och om det drar ut på tiden struntar doktorn i det då? Kan man lita på att doktorn gör sitt bästa om han vet att du är den 18:e eller 20:e patienten och om det går snabbt tjänar han mer pengar? Sån här löpande bands-princip fungerar i en fabrik med döda ting, inte inom sjukvården med sjuka människor! Och hur mycket bonus får alla andra som arbetar tillsammans med doktorn? Sjuksköterskor, undersköterskor och läkarsekreterare, får de också bonus? Alla andra yrkeskategorier måste väl också få mer att göra med högre patientgenomströmning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Simone sa...

Bah, om de läkarna som undersökt mig fått bonus så avskyr jag det! En snabb titt på mig och mitt psyke i 2 min ska ge dom pengar? No!

Baronessan sa...

Helt sjukt! Tror jag måste skilja mig och skaffa mig en läkare istället. Att ha på hemmaplan liksom.