torsdag 21 maj 2009

TorsdagsReflektion v 21

Den här torsdagsreflektionen skulle kunna handla om hur mycket husdjur egentligen betyder för en människa. Man jag orkar just nu inte skriva om det, jag blir bara ledsen när jag tänker på Wille. I stället ska vi väl skänka en tanke till alla flygande djur, alla insekter, som har ett fasligt jobb med att pollinera alla fruktträd och bärbuskar som blommar. Tänk vad mycket de också betyder för alla oss, när de hjälper till att skänka oss alla frukter och bär som vi får njuta av i slutet av sommaren och i höst. Den här humlan sköter sig alldeles perfekt i vårt enda blommande äppelträd.

Se fler reflektioner här.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken cool bild. Maken försökte ta en bild på en humla som pollonerade ett äppelträd igår som vi gick förbi men den blev inte så bra. Blomman är nämligen i skärpa med den stackars humlan rörde sig så mycket så att den blev blurrig.

Jättebra reflektion.

Karin Berg sa...

jag planetar mycket lavendel och fjärilsbuddleja för att få fler humlor, bin och fjärlira i trädgården. :-) det är, som sagt, bra att ha. jag däremot reflektar över vår nya fina vovve. men jag förstår att för dig känns det tungt nu.

Pialotta sa...

Jo men visst är det så som du reflekterar denna torsdag.. tänk om vi inte hade haft alla våra insekter.. som gör så mycket bra för oss, fast en del gör mer skada, men det är ju en helt annan sak;-)
Ha de gott/Pialotta

Marie sa...

Åh en sådan fin bild. Ja vilken tur att alla dessa "surrare" finns och vilket jobb de har sedan. :-)

Anonym sa...

Vilken fin bild och fina tankar runt det. Här blommar inte äppelträden än.

Vilken tur att din kissemiss har
kommit till rätta.

Skönt för dig med bortstökat med
student och allt som hör till det.

Jag har 3 st som kommer att ta den 3 år på rad.

Önskar dig en fin helg

strömma

Anonym sa...

Bra bild! Så skönt att kissen är tillbaka!

Emma sa...

Snyggt foto! Hade dock gärnar klarat mig utan alla insekter.. Skönt att kissen kom till rätta till slut.

Trebarnsmamman sa...

Jupp, ett väldigt jobb har de just nu våra kära småkryp!