torsdag 26 mars 2009

TorsdagsReflektion v 13


Min TorsdagsReflexion handlar om trötthet och om kampen att hålla sig alert så här på vårkanten.

Vårtrötthet, finns det på riktigt? Eller är det nåt vi hittar på bara för att ha en förklaring varför tröttheten är förlamande? Framåt eftermiddagen på jobbet skulle jag faktiskt kunna sitta rakt upp och ner på stolen och sova, jag blir så fruktansvärt trött så jag kan knappt hålla ögonen öppna. En del säger att kroppens D-vitaminlager är uttömt så här i mars efter förra sommarens påfyllning och att det är därför vi känner oss så trötta. Andra säger att kroppen måste ställa om sig till att det blir ljusare och att det tar på krafterna. Det spelar ingen roll för mig vad vårtröttheten beror på, jag är för trött för att ens bry mig. Jag har också hört att vårtrötthet är en mildare form av depression, men jag känner mig inte deprimerad, bara så fruktansvärt trött och sömnig. Och vi har inte ens ställt om klockan till sommartid än, hur ska det då bli nästa vecka?

Jag är alltså drabbad av R53.9, som är diagnoskoden för trötthetskänsla. Jag ska nu två dagar på seminarium som Rikssektionen för diagnoskodning (RDK) anordnar. Frågan är om jag kommer att kunna hålla mig vaken när jag ska sitta still och lyssna. Jag har inte så stora förhoppningar, men är det tillräckligt intressant så kanske, kanske. Annars är det väl kanske ingen som märker om jag skulle råka ta mig en tupplur (om jag inte snarkar förstås).

Jag ska för övrigt ge Chi san en chans. Jag brukar inte tro på sånt, men just nu känner jag mig ganska desperat.

Fler TorsdagsReflektioner hittar du här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

R53.9 det är något att lägga på minnet ;)
Varför man är vårtrött har jag ingen aning om, men nog låter det där med d-vitaminet vettigt! Själv har jag däremot redan nu lättare att vakna på morgonen, och vaknar mellan 5 och 6 var morgon vare sig jag vill det eller inte. Men det är helt ok, hellre vakna själv än inte orka få upp ögonen när väckarklockan ringer.
Hoppas du snart blir fylld med energi och att du inte somnar på föredraget ;)

sinneskatten sa...

det är värt ett försök att prova något annat.
Att vara så trött är hemskt, hoppas din kur gör att du vaknar till !

Anonym sa...

Hualee! Låter inget vidare det! Hoppas att det blir bättre med detta naturläkemedel.

Anonym sa...

Usch.. det låter jobbigt det där. En osedvanligt allvarligt fall av R53.9.. Hoppas att innhållet i flaska har effekt :-)

Barbamorsan sa...

Det låter precis som jag det här, fast jag har ingen diagnos. För min del kan det nog vara så att det varit så himla mycket och att spänningarna släppt.

Anonym sa...

Ja trötthet är inget roligt att ha. Själv är kvällarna rent förstörda för mig för jag orkar knappt vara uppe. Nu vill jag ha sol o värme!

Karins fotoblogg sa...

Ja, varför inte pröva? Det är så trist med den förlamande tröttheten!
Min trötthet stavas: "småbarn" ;)

Ha det gott!

Ulrica sa...

Så himla supertröööööött. Jag är som du - inte deprimerad bara vansinnigt sömnig. Försöker ge mig ut mer nu för att få lite sol och kanske bli något piggare... men det har inte fungerat än gäsp:)

Anonym sa...

Jag tycker att vi människor är mer eller mindre trötta året om, och man hittar alltid på någon förklaring, som t.ex vårtrötthet på våren och på hösten heter det att man är så trött "för att det är så mörkt ute". Och är man trött på sin sommarsemester så beror ju det på att man "har jobbat så mycket". I själva verket tror jag att det är så att vi människor helt enkelt sover för lite rakt av.

strömmas sida sa...

Man kan ju knappast bli tröttare av vitaminer eller andra uppiggande saker man kan köpa *ler*.

Jag känner så väl igen mig såhär på vårkanten. Man är lycklig över att ha orkat släpa sig ur sängen.

Hälsningar
strömma

Anonym sa...

Jag hade ingen aning om att det fanns en diagnos för denna trötthet. Den känner jag väl igen. Som tur är kan jag sova :)

Paula sa...

Varför är man så trött det är nog den ständiga frågan?!? Hoppas kuren hjälper dig.