onsdag 11 mars 2009

Snälla, låt henne vinna på lördag


Jag måste säga att efter att ha snabblyssnat på finalisterna i Melodifestivalen tycker jag faktiskt att Caroline af Ugglas ska vinna med låten "Snälla, snälla." Hon är den enda som sjunger med riktig känsla, låten har en text som visserligen är hjärta och smärta, men, och det är viktigt, smärtan är inte framkrystad, utan äkta. Sånt som händer i verkliga livet. Jag hatar sån där diskodunkmusik som någon snabbt har komponerat för att man tror att det ska vara såna låtar i melodifestivalen och att folk älskar sån musik. Vilket folk i allmänhet kanske gör. Ungefär som sån där tysk schlagermusik som Siw Malmqvist brukade sjunga. Om inte snälla-låten vinner borde det väl i alla fall bli H.E.A.T. Visserligen tror jag inte att låten passar i Eurovision Song Contest, men hellre den än någon av de andra. Det jag tycker är sorgligt är att så fort det drar ihop sig till att tävla i musik så blir alla låtskrivare som paralyserade och åstadkommer bara halvdant skrivna låtar. Det var länge sedan vi hade en sån där riktigt jäkla bra låt i melodifestivalen.

Nästa år får de akta sig, de redan etablerade låtskrivarna. Då kanske Jenston kan bidra med ett par låtar också. Så här ska det låta. Håll tillgodo.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag hoppas nästan hon vinner, fast av andra orsaker haha

Anonym sa...

Jag börja tror att svenskar har inga bra oron. Hur kan ni vill att sådana låter ska vinna. Jag kan hålla med att texten är bra men melodi är hemsk. Om ni vill att snälla ,snälla ska vinna nästa år min familj och jag ska anmälla till melodifestivalen så ni kan också rosta på oss för att vi lika dålig som hon.