söndag 22 mars 2009

De dyrbara grönsakerna


Färska grönsaker till maten vill jag ha varje dag, det är ett måste. Det är liksom nåt som fattas om jag inte får ett endaste litet salladsblad eller en tomatbit. Synd att grönsakerna har blivit så dyra. Jag drar mig för att köpa purjolök som kostar skjortan. Ett tag vägrade K att köpa gurka.
"Inte f-n köper jag gurka som kostar över 50 kronor kilot. Det är ju ändå bara vatten", sa han.
Nu kostar inte gurkan lika mycket längre, så nu kan vi göra tsatsiki igen. Då bara måste man ha gurka. De enda grönsakerna som verkar ha blivit billigare är gul lök och vitkål, men är väl inte särskilt gott som sallad till maten. Att priserna ha ökat så mycket på grönsaker skyller handlarna på att kronan blivit svagare och att skörden i Spanien blev dålig på grund av kylan. Det är tur att det finns djupfrysta grönsaker att ta till, tills priserna sjunker så småningom. Förhoppningsvis.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar alltid äta grönsaker, men det kanske har med att göra att jag är vegetarian ;)

Anonym sa...

Åhh, nu förstår jag varför G&T:n blivit så dyr - det är citronens fel!

Karin Berg sa...

Jag hoppas också på att de blir billigare. Vi äter mycket grönsaker. Jag odlar dock eget i liten omfattning på sommaren.