måndag 2 februari 2009

Passionerade svordomar


Jag brukar inte bry mig särskilt mycket om folk svär i tv. Jag är inte religiös och svär understundom som vilken karl som helst. Men jag har också reagerat på Gordon Ramsays alla svordomar i tv, det blir liksom bara svordomar eftersom han är så satans arg hela tiden. Till slut hör jag inte vad han säger, jag sitter bara och väntar på nästa svordom. Jag förstår om tre miljoner torra brittiska tv-tittare reagerar om någon i ett matlagningsprogram hasplar ur sig en svordom var tjugonde sekund, men det är ju faktiskt hans grej, att svära. Man brukar ju säga att den som svär mycket har dåligt ordförråd, men så verkar ju inte vara fallet. Channel 4, där kockprogrammen sänds, hävdar att svordomarna är ett uttryck för "elake kockens" passion och frustration. Och om någon tar illa upp av svordomar går det ju faktiskt att titta på något annat program. Det lär väl finnas något annat matlagningsprogram på tv som bättre passar de fina damerna och ministrarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Pumita sa...

Det händer att jag svär också och jag tar inte illa upp om andra gör det (beror lite på sammanhanget) men jag kan förstå att det blir tröttsamt i längden. Svårt att höra vad karln säger om det kommer så mycket smörja emellan. Nu är ju inte jag någon Ramsay fan så det är inget problem för mig. Undrar bara på vilka grunder han anställdes... för det måste ha kommit fram tidigare.