söndag 8 februari 2009

Jag är typen som går till jobbet fast jag är lite sjuk


Jag tillhör de som går till jobbet fast jag är lite sjuk. Om jag kommer ur sängen på morgonen utan att svimma vill säga. Jag tror att många gör som jag. Karensdag och en känsla av att man sviker jobbarkompisarna är väl största anledningen till att jag tar mig iväg, trots att jag vet att jag kanske smittar andra. Jag förstår väl om tv-doktorn Åsa Vilbäck inte rekommenderar någon att gå till jobbet med influensa eller magsjuka, för smittspridningens skull. Men vet hon hur det är på de flesta arbetsplatser numera, med slimmad personalstab och alltför mycket att göra? Någon måste göra ens jobb när man inte är där, och denna någon har redan alltför mycket på sin lott. Och högarna på skrivbordet ligger ju kvar när jag kommer tillbaka, med den följden att jag måste jobba ännu mer efter en sjukdomsperiod. Nej, hellre går jag då till jobbet lite småkrasslig och håller ställningarna. Naturligtvis är jag hemma om jag absolut inte klarar att komma ur sängen, det händer ju faktiskt en eller ett par gånger om året. Men då är jag bara hemma så länge nöden kräver, jag är ju inte borta från jobbet flera dagar efter att febern gått ner. Men ju äldre man blir, desto sjukare blir man och det tar också längre tid att återhämta sig efter sjukdom. Det är i alla fall något som jag har märkt.

Här kan du göra ett litet test vilken typ du är.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag e typen som avsky typer som dig =)))
Mitt imunförsvar är jättedåligt och såfort någon kommer till jobbet sjuk så blir jag sjuk - fast 10 ggr värre.
kräksjukan har jag åkt på varje år - förra året 3 ggr - just för att folk komer för tidigt.
visst - mitt imunförsvar är mitt problem, men jag önskar att folk ville stanna hemma - ego som jag är =))

Giddan sa...

Snälla låt oss lägga vinterkräkepedemier och dyl till handlingarna och stanna hemma för guds skull när ni är sjuka.
Tänk lite längre än bara på er själva. Det finns många människor med kroniska sjukdomar som kan bli allvarligt sjuka av influensa eller magsjuka. Bara för att just Du orkar vara upprätt när du är sjuk är det väldigt störande för den person som blir jättesjuk att ständigt bli smittad av sina "tappra" arbetskamrater. Tänk ett varv till. Vilka jobbar bäst? Ett gäng där epedemierna avlöser varandra p g a att arbetet används som sjukstuga, eller de som har turen att ha hänsynsfulla arbetskamrater som stannar hemma vid sin egen toalett när de är magsjuka? Och inte går till jobbet för tidigt.

Bitten sa...

Naturligtvis går jag inte till jobbet med kräksjuka, det finns väl inte många som klarar. Men inte är jag hemma för att jag är lite förkyld.