lördag 3 januari 2009

Slagna barn


Vad ger oss rätten att slå en annan människa? Att slå ett litet barn som inte har en chans i världen att värja sig? Är det föräldrar som själva blivit slagna och som tycker att de inte har fått några men själva av att bli slagna? Det bevisar väl bara att slag föder slag och någonting har ju hänt med dessa stackars slagna. Jag har aldrig blivit slagen som barn och det finns inte i mitt huvud att man ska slå sina barn. Skulle jag gå omkring och slå mina arbetskamrater eller mina andra släktingar? Nej, och varför skulle någon vilja slå sina barn, det käraste man har?

Brottsförebyggande rådet och Karlstad Universitet rapporterar att antalet polisanmälningar om att barn misshandlas har ökat kraftigt. En ännu större varningsklocka ringer när ökningen av antalet föräldrar som tycker det är okej att ruska om sina spädbarn. Tjugo av hundra föräldrar tycker inte det är fel att ruska om, hugga tag i eller knuffa till sina barn! Dessutom är förändringen som störst bland föräldrar till spädbarn. De minsta barnen alltså. Statistik som tagits fram tillsammans med Räddningsverket visar att problemen med skadade barn vid akutmottagningar är störst bland de yngsta.

Men vad är det för fel på folk? Vad är det för fel på föräldrar som blir så ursinnigt förbannade på ett litet spädbarn att de måste ruska om och orsaka hjärnskador för livet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det konstigt..? Att föräldrar slår barn..!Men, det finns inga regler för att få bli förälder..barn kan folk skaffa hur de vill, oavsett hur de själva mår..I Zoo-affären får man inte ens köpa sig en mal, om man inte först lämnar in vattenprov från sitt akvarie.. Hälsn Tina

Anonym sa...

Nej, jag kan inte heller förstå det..Att större barn kan provocera och vara förjävliga och den trötta föräldern ibland får nog kan jag "förstå" handlingarna som leder till slag, även om jag inte tycker det på ngt sätt är OK(om du missförstår mig rätt). Vad en liten spädis eller ett litet barn gör som kan få sin förälder att göra så, det är för mig helt obegripligt.

Anonym sa...

Man får förmodligen inte fråga följande i Sverige, men(icke PC):

Hur relateras dessa siffror till
den förändring som har skett över de senaste 10-20 åren med kulturell bakgrund som folk har?
folk med bakgrund från krig och elände, etc?

Innan jag har sett vad siffrorna mäter så kommer inte jag att bry mig om den rapporten.

Det kan också ha att göra med andra orsaker...vem vet med en så dålig artikel.


-Dan

Anonym sa...

Vi måste se och lyfta fram kvinnan som förövare.
Och inte bara peka på mannen.