måndag 19 januari 2009

Beroende som beroende


Numera är det inte bara avvänjningkliniker för matmissbrukare, rökare, alkoholister, knarkare eller spelberoende som behövs. En döv kvinna (vad nu hennes dövhet har med saken att göra, men hon anser att missbruket delvis beror på det) i Malmö bör få hjälp på en specialklinik för att bli av med sitt stora missbruk av Coca-Cola. Det anser kammarrätten efter att hon tidigare fått nej på sin begäran om hjälp från socialtjänsten i stadsdelsfullmäktige och länsrätten. Kammarrätten anser att kvinnans missbruk av mat och den söta bruna drycken är ett hot mot hennes hälsa. Jag har ingen aning om hur mycket cola hon brukar dricka per dag, men jag antar att det är en ansenlig mängd eftersom det anses som missbruk. Jag har ju ingen erfarenhet av liknande missbruk, men hur svårt är det att låta bli att dricka Coca-Cola? Tydligen lika svårt som att sluta dricka alkohol verkar det som. Något som i alla fall jag har svårt att förstå.

Jag tycker att vatten, både vanligt kranvatten och med bubblor, är den bästa törstsläckaren. Själv dricker jag inte Coca-Cola mer än kanske 3-4 gånger per år, men det finns andra i familjen som har den fula ovanan att dricka cola i tid och otid, men inte kan jag kalla det missbruk. Det ligger nog inom normala komsumtionen av dylika drycker.


Det är kanske dags att sätta varningstext på colaburkarna? "Överdriven konsumtion kan skada din hälsa."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: