måndag 29 december 2008

Nyfödda ord


Som sekreterare är jag ju omgiven av ord, jobbar med ord hela tiden, andras och egna om vartannat. Ord intresserar mig och tur är väl det. Annars vore jobbet kanske lite tråkigt. I år har Språkrådet fått in ungefär 2 000 förslag till sin lista över nya ord som svenskarna har börjat använda under 2008. Orden kommer in till rådet genom personer som läser dagstidningar framför allt och skickar då listor varje månad. Språkrådet hittar också en del ord och några förslag kommer från privatpersoner.

Här finns listan på årets nya ord och vad de betyder.

Själv har jag aldrig hört ADV (Alvedon, dricka, vila), kanske för att våra patienter inte har riktigt så diffusa symptom att det hjälper.
Bloggbävning är ett riktigt bra ord som inte ens behöver förtydligas.
Kalsongbadare hoppas jag är ett ord som kommer att försvinna, det är ju superäckligt.
Ödleplåster har jag heller aldrig hört, fast jag är i branschen.

Annars är det en bra samling nya ord.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Plutoid var ju roligast av alla!!
Stackars planet att degraderas till plutoid från att ha varit solsystemets sista utpost....