fredag 5 december 2008

Ingen rök utan eld

Ibland blir jag jäkligt trött på folk som står i vägen. Som inte flyttar sig en millimeter fast de ser att någon vill komma förbi. Som är så upptagna att prata om sig själva och sina problem att de är helt uppslukade av detta och har noll koll på omvärlden. Är det så svårt att flytta sig bara en halv meter utan att man måste säga till att de ska flytta på sig?


Trött blir jag också på Camilla Lindberg som vill riva upp förbudet mot rökning på restauranger och krogar. Ett sånt dumt förslag kan väl bara komma från en rökare, eller? Hon säger att individen har rätt att fatta dåliga beslut. Jag skiter väl i om hon röker, men jag vill inte sitta i ett rökmolm om jag ska äta. Om hon fattar ett dåligt beslut genom att röka så ska väl inte oskyldiga människor behöva lida. Passiv rökning ökar dessutom risken för lungcancer samt hjärt- och kärlsjukdomar och av de som drabbas av lungcancer är 90 % rökare. Innan rökförbudet infördes var risken att dö i lungcancer 15 gånger högre för restauranganställda än för andra yrkesgrupper. Jag tycker inte att rökförbudet på krogen ska upphävas bara för att Camilla Lindberg inte orkar lyfta på häcken när hon blir röksugen på krogen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Le Loup sa...

Favoriten är när folk samlas i gångarna på affärer, med kundvagn och står som cementerade.
För övrigt, jag är själv rökare och tycker rökförbudet är bra, luften är lättare att andas inne och jag har inget emot att kliva iväg ut. Något annat jag stör mig på förresten är när rökare ställer sig precis utanför dörrar och ingångar. Tycker man kan kliva iväg, det är väl inte så svårt?