måndag 10 november 2008

Strunta i alkoholen


Jag bloggade förra veckan om att jag tycker att blivande mammor och ammande mödrar inte ska dricka alkohol alls. Nu predikar barnmorskorna nolltolerans vid amning. Om man får barn så tycker jag att man kan avstå från alkohol under den tiden man ammar, hur svårt kan det vara? Det borde vara lika självklart som att man inte ska dricka under graviditeten. Och att avstå från att amma för att man ska kunna dricka alkohol är helt sjukt. Jag tycker förresten att båda föräldrarna kan avstå från att dricka alkohol medan barnen är små, det är alltför många barn som far illa för att föräldrarna dricker. Det är ju faktiskt så att både omdöme och reaktionsförmåga försämras när man druckit och det borde vara lika självklart att avstå från alkoholen när man ska ta hand om barnen som att man inte kör bil med alkohol i kroppen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt. Varför är det OK att ge barnet alkohol genom bröstmjölk eller navelsträng men inte direkt med nappflaska?
undrar en fd kurator till missbruksfamiljer

Karolin sa...

Jag tycker oxå att det är självklart att man inte ska dricka när man ammar eller när man är gravid. Jag skulle inte ens tänka tanken på att ens sippa på lite vin. Jag vet att Ps brorsa försökte få i mig ett glas Azti när jag väntade B och tyckte typ att jag var fjantig som sa nej och att det gör väl ingenting med lite. Men det är väl inte helt sunt att ge ngn liten på knappa 30 cm ett glas Azti? Kanske lite för mig men mkt för ngn som är 30 cm!! Förresten, jag tror inte han skulle komma på tanken på att hälla upp varsitt glas Azti till de andra barnen.

Graviditet och amningsperiod må kännas långa, men vad är det på hela ens liv och varför kan man inte avstå under den tiden?!