måndag 13 oktober 2008

Är alla så smarta?

I Aftonbladet Wendela anser Malin Wollin att en kvinna blir smartare för varje barn hon föder. Enligt någon professor Craig Kinsley förändrar en graviditet kvinnans hjärna för livet. Kvinnan blir modigare, snabbare och bättre på att avläsa omgivningen. Malin Molin anser att det stämmer, hon har blivit snabbare "annars skulle mina barn drunknat i vattenpölar för länge sen", säger hon. Hon har nyss fått sitt tredje barn och hon tycker troligtvis att hon är smart.



Samma Malin Wollin säger också, och som inte är så smart, att hon jobbar hemma och att det är orättvist att hennes man inte behöver vara hemma och ta hand om sjuka barn för att han är en mycket upptagen man. Bara för att hon jobbar hemifrån så får hon alltid ta hand om barnen. Men varför vill man överhuvudtaget ha fler barn om man inte vill ta hand om dem och vara hemma när de blir sjuka? Måste allting vara millimeterrättvist under de få år barnen är små? Jag har själv inga småbarn längre, men jag skulle bli skitförbannad om någon annan skulle bestämma att VAB-dagarna skulle delas lika mellan föräldrarna. Jag tycker att det är upp till varje familj att bestämma vem som ska vara hemma. Om inte föräldrarna kan komma överens om vem som ska vara hemma när barnen är sjuka, är det väl något fel på förhållandet. Det blir som en maktkamp mellan föräldrarna, där var och en strider för sin frihet att vara på jobbet och slippa det obekväma slitet med sjuka barn. Jag blir ledsen när jag hör att en del föräldrar inte vill vara hemma med sina egna sjuka barn och nästan blir osams om vem som ska vara hemma, och vem som ska dra det längsta strået och får gå till jobbet. Så viktigt kan inte jobbet vara att man inte kan vara hemma hos sina sjuka barn och har man fått barn tycker jag att man i stället skulle slåss om att få vara hemma hos dem i stället för tvärtom.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om att ifall föräldrarna inte kan komma överens är det något fel på förhållandet. Absolut. Kan det kanske vara därför som 50% alla äktenskap slutar i skilsmässa. Och i DEN sitsen är det inte särskilt smart att ha varit den som har stannat hemma.. För samhället uppskattar inte det. Det ser ut som att man har "latat sig" - fast man inte har hunnit dricka en kopp kaffe under hela dagen..

Vissa (särskilt utländska) arbetsgivare fattar inte heller att mannen vill stanna hemma. En enskild individ kan då inte göra mycket oavsett viljan. Man vågar inte riskera jobbet.

Magdalena and Co in US sa...

Bloggberoende är en ny åkomma för mig. Hamnar här varje dag. Tycker du skriver bra. Inser att det är lika bra att börja prenumerera på din blogg. :) Ha en trevlig dag