torsdag 9 oktober 2008

Har aldrig hört hans namn


Årets Nobelpris i litteratur går till fransmannen Jean-Marie Le Clézio, författare till ett 40-tal bokverk där "Allt är vind" och "Öken" är två av de mest kända. Som vanligt när de tillkännager litteraturpristagaren är det inte många som känner till pristagaren. Jag har aldrig ens hört talas om denna man. Tydligen är det också svårt att få tag i böcker på svenska av honom, men 19 böcker av ungefär 40 som han skrivit har översatts till svenska.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Om du inte hört talas om Le Clézio har du nog inte hängt med i diskussionerna kring årets nobelpris i litteratur. Han var en av de stora favoriterna till att få priset.
För den som har mer än ett ytligt intresse av littertur borde faktiskt hans namn vara bekant även om man inte läst något av honom.
Men är man till exempel inte det minsta intresserad av fotboll vet man nog heller inte vilka Manchester United är.
Det handlar väl om ett intresse för ämnet helt enkelt, inte att nobelpristagaren måsta vara känd av alla i hela världen.

Bitten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hannamia sa...

hahaha, jag fattade inte ens att det var en man imorse nar jag laste om det. jag laste iofs bara om det pa en liten rullande text nere pa tvn nar jag kollade pa nyheter. sen laste jag en artikel pa natet och da forstod jag att det var en man. alla dessa konstiga franska namn.. inte latt att forsta ibland