onsdag 17 september 2008

Världen skakar (och jag med den)

I måndags gick den anrika investmentbanken Lehman Brothers i konkurs. Hela världen är i gungning. Bankerna är nära konkurs, börserna rasar och alla investerare över hela världen väntar nervöst på om ytterligare jättebanker ska kollapsa. Det är ju sjukt att hela världens väl och ve ska hänga på en bank. Själv tar jag det inte så hårt, det är ju bara pengar.



Däremot var det med sorg i hjärtat jag läste i tidningen i morse att en av mina barndomskamrater gått bort, bara 51 år gammal. Vi har visserligen inte träffats på många, många år, men jag har tänkt mycket på henne genom åren. Hon var ett år äldre än mig och med tiden växte vi ifrån varandra. Vi bodde i samma hyreshus när vi var små och hade mycket roligt tillsammans. Hon hade en mamma som hette Märta, som också gick bort alldeles för tidigt i cancer. C hade inga syskon, men jag minns hur glad hon blev när hon fick en hund, Corinna. Hennes familj hade ingen bil, så de tog tåget flera somrar i rad, med hund och allt, till Halmstad där de hyrde en stuga. Jag har många fina minnen av C och jag ska vårda dem ömt. Vila i frid, min barndomsvän.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

hannamia sa...

Sa trakigt med din barndomsvan :( Maste kannas konstigt att lasa om det i tidningen..