måndag 29 september 2008

Undersökning av vikt


Jag kan inte riktigt tro på att det bara beror på att det är en klassfråga om man går på mammografi eller inte. Alla får väl gå på mammografi, men inte alla utnyttjar förmånen. Det är väl upp till varje kvinna att själv ta sitt ansvar för sin egen kropp. Kallelse skickas ut till alla som finns inom upptagningsområdet i det aktuella åldersspannet. Vårt landsting ska successivt börja kalla alla kvinnor mellan 40 och 75 år och har numera en enda mottagning i hela länet, dit kvinnor får åka. Jag skulle tro att vi alla har både tid och råd att ta oss till mammografiundersökningen, en gång vartannat år eller med 1½ års mellanrum. Inte är undersökningen dyr heller, det är en billig livförsäkring. Annars kan människor åka flera mil flera gånger i månaden och shoppa, lägga ut hundratals kronor på kläder och prylar, men när det handlar om den egna kroppen blir en del väldigt snåla helt plötsligt. Inte ens så sällan som vartannat år kan en del bege sig till mammografiundersökningen. Jag tror också att det är mycket rädsla som ligger bakom att en del kvinnor drar sig för att låta sig undersökas, i alla fall jag är väldigt rädd att man ska hitta något misstänkt och jag får verkligen tvinga mig att gå dit. Jag förstår om kvinnor som inte är födda i Sverige drar sig för att gå på mammografi, de vet kanske inte riktigt varför det är viktigt och därför är upplysning A och O. Röntgenkliniken och mammografisektionen måste bli bättre på att informera om hur viktigt det är att upptäcka bröstcancer i tid. Jag tycker att man ska börja informera redan på mödravårdscentralen, barnavårdscentralen och också på vårdcentralen om mammografiundersökningens vikt för att upptäcka bröstcancer i ett tidigt skede. I slutänden är det ju ändå upp till varje enskild kvinna att själv bestämma om hon vill utnyttja denna oerhört generösa förmån, och man kan ju inte tvinga någon att undersöka sig, och det är ju så att om ingen tvingar kvinnorna till undersökningen så är det alltid några som lyckas smita igenom nätet. Om det nu är så att det är låginkomsttagare och invandrarkvinnor som mest uteblir från undersökningen så kanske man ska fundera på hur man ska få dem att komma också, kanske genom att sänka avgiften, låta kvinnor som har långt till undersökningsorten få subventionerad resa och satsa på att översätta informationen och kallelsen till flera språk.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: