tisdag 16 september 2008

Ser du stjärnan i det blå?


Ju mer jag tänker på rymden desto knäppare blir jag. Finns det liv där ute eller är vi de enda i hela universum här på jorden? En stjärnklar kväll är det jättemysigt att titta på himlen och fantisera om vad som finns där ute. När jag var liten brukade jag ligga på gräsmattan ute vid torpet och och stirra upp på himlavalvet och jag kunde ligga där hur länge som helst. Ju mer jag tittade desto fler stjärnor såg jag. Långt ute på landet är det inget annat ljus som stör och stjärnhimlen är verkligen maffig.

Nu har kanadensiska forskare fotograferat en planet som liknar jorden och som kretsar runt något som liknar solen. Det återstår visst "bara" att bevisa att planeten är knuten till stjärnan genom gravitation, typ.

Bilden är i alla fall häftig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

... sa...

Strägnäs,vid bron,en natt, höstlig,lagom kallt, mork... såg jag aldrig så många stjärnor tillsammans.