lördag 6 september 2008

När strömmen går


Tidigare i kväll hade vi strömavbrott. Det blir verkligen kolsvart när strömmen försvinner. Först trodde jag att en propp hade gått, och började leta efter en ficklampa så jag skulle kunna kolla proppskåpet. Jag insåg dock snart att det inte bara var vi som var strömlösa, ingen av grannarna på vår gata hade någon ström, i alla fall lyste det inte hos dem. Je och jag famlade runt i mörkret och försökte hitta en tändare eller tändstickor så vi kunde tända några stearinljus, men det är inte lätt att hitta när det är svart som ett sotararsle i huset. Vi lyckades till slut tända både takkronan i vardagsrummet och ljusen som sitter i kökslampan. Man blir väldigt handikappad när strömmen går, och särskilt en lördagkväll är det inte så kul. Som tur var hade jag satt på ugnen precis innan strömmen gick så den var varm och vi kunde grädda våra varma mackor. Det tog visserligen lite längre tid eftersom ugnen blev svalare och svalare, men de blev tillräckligt klara så de gick att äta. Efter ungefär trekvart kom strömmen tillbaka och man får sig verkligen en tankeställare hur krångligt livet är utan elektricitet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: