tisdag 23 september 2008

Högerregeringens budget


Årets budgetvinnare är höginkomsttagare med stora villor, naturligtvis.

Som sig bör i en högerregering är förlorarna arbetslösa, pensionärer, studenter och sjuka.

Som landstingsanställd kan jag tyvärr inte räkna in mig som höginkomsttagare, även om jag arbetar och därmed kan räkna mig som en halv vinnare, men jag får ju i alla fall sänkt a-kasseavgift med 50 kronor. Wow!

Som jag skrivit förut i ett inlägg tycker jag fortfarande att man bör satsa miljaderna som går till skattesänkningen till vården i stället för att lägga pengarna på höginkomsttagarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar väl helt rimligt att höginkomsttagare då och då får en liten morot för att de faktiskt drar ett relativt (de som inte betalar så mycket skatt) ganska tungt lass med att betala för vård och skola och annat. Då kanske de som tjänar mycket kan tänka sig att jobba lite mer till och med, om man tjänar på det, och därmed faktiskt bidra med ännu mera pengar till vården. Tänkt på det?

Bitten sa...

Varför ska de som tjänar mycket jobba mer? Är det inte bättre att dela på jobben?

Anonym sa...

Ja, det är bara att utbilda sig så ska det nog ordna sig det med, med fördelning av jobben. Vi söker med ljus och lykta, det finns inte folk. De flesta verkar vilja ha utan att göra något för det, t ex utbilda sig.

Hampus Eckerman sa...

Mer lön till mig som höginkomsttagare gör att jag börjar fundera på att gå ned i timmar. Problemet är snarast att mitt jobb inte tillåter det.