torsdag 11 september 2008

Aspartam, är det rena rama giftet?


Om saften kan döda myror, hur farligt kan det då vara för människor att dricka den? Jag dricker inte saft eller läsk, jag tycker att det är alldeles för sött. Lightsaften är sötad med aspartam, och det är nästan 200 gånger sötare än socker. För att inte folk ska få panik och sluta köpa drycker med aspartam i så säger Livsmedelsverket att man kan dricka upp mot 4 liter saft om dagen utan att det är skadligt, och säger att det inte beror på aspartamet att myrorna dör, utan på att saften är trögflytande och att det antagligen går att ta kål på myrorna med vanligt diskmedel. För alla lightdrycksälskande hoppas jag att det är så, men jag tvivlar. Jag tror att aspartam inte är särskilt bra att få i sig. Jag föredrar vanligt kranvatten för det är både billigare och nyttigare.

En italiensk studie som publicerades 2005 har visat en förhöjd förekomst av blod- och lymfcancer hos honråttor som fått aspartam hela sin livstid. Det finns dock delade meningar om studien och Europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten och Livsmedelsverket drar båda slutsatsen att aspartam inte är skadligt om det dagliga intaget understiger 40 mg per kilo kroppsvikt. Dessutom har Environmental Health Perspectives gjort en studie som visar att intag av aspartam kontinuerligt ökar risken för leukemi, lymfcancer och bröstcancer. En annan studie visar att man kan få nervskador i hjärnan. Tills vidare får vi nog leva med att aspartam inte förbjuds i Sverige eftersom också Socialstyrelsen anser att aspartam inte är farligt i måttliga doser.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: