måndag 11 augusti 2008

Sista semesterveckan


I inledningen av den sista semesterveckan verkar vädret i alla fall bättre. Trots alla negativa och oroande nyheter om kriget i Kaukasus, där jag för övrigt väntar mig en allt större inblandning av stormakterna, så hoppas jag att jag verkligen kan njuta av att vara ledig. Det är inte alla förunnat att kunna ta fem veckors semester i ett enda svep, men det är en oerhörd skillnad från att bara ha fyra veckor. Den femte veckan blir liksom bonus, jag har totalt kopplat bort allt vad jobb heter och minns knappt att det finns ett sjukhus längre.

Men verkligheten finns någonstans där ute och det slår mig att samtidigt som Fredrik Reinfeldt vill sänka skatten så vi ska få ”hela” 250 kr mer i månaden så vill Lars Ohly bland annat lagstifta så att Skatteverket kan göra oanmälda stickprovskontroller på arbetsplatser, skärpa skatteflyktslagen så att det blir svårare att flytta pengar utomlands, och införa personalliggare i fler branscher än restaurangbranschen. Enligt Skatteverket kostar fusket med svartjobb och arbetsgivaravgifter skattebetalarna 133 miljarder kronor per år och även om det är svårt att få in alla miljarderna kan det kanske vara en väg att betala Reinfeldts så kallade skattesänkning.

På tal om restauranger undrar jag hur många pizzerior i Sverige som redovisar alla inkomster från sin försäljning och hur mycket som är svarta pengar. Det råder ju en oerhörd konkurrens i branschen och förtjänsten borde inte vara så stor att man kan leva i lyx precis, men hur många pizzeriaägare är det inte som har den finaste, dyraste och nyaste bilen i kvarteret och köper den dyraste villan?

Nej, nu ska jag inte bry min hjärna med oväsentligheter längre, nu ska jag ta mig en dusch, äta en riktig GI-frukost och läsa dagens tidning, även om det bara är nedslående och upprörande nyheter i den. Något litet guldkorn lär jag väl hitta, även om jag demonstrativt hoppar över alla sportsidorna. Sidan med alla insändare och åsikter är ju läsvärd i alla fall, samt Zits bland serierna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: