onsdag 20 augusti 2008

Nästan ingen är expert


Myndigheten ”Forum för levande historia” har gjort en undersökning om hur mycket kunskap om Förintelsen som svenska lärare har. När över 5 000 lärare gjorde testet hade sju av tio lärare minst åtta fel av elva frågor. Projektledaren för undersökningen menar nu att lärarutbildningen måste bli bättre, medan flera av lärarna tycker att det vara alldeles för svåra frågor. Lärarna tycker att det var för mycket frågor om detaljer, men att de har kunskaper om Förintelsen i ett stort perspektiv. De flesta lärare tycker också att undervisningen om Förintelsen är viktig och eleverna är intresserade. Samtidigt har problemen med rasism, främlingsfientlighet och antisemitism på skolorna ökat de senaste tio åren enligt undersökningen, men jag tror inte att det beror på att lärarna har för dåliga kunskaper om Förintelsen, utan det har helt andra orsaker. Jag tror inte att lärare måste vara experter på allt, utan det är mycket bättre att kunna lite om allt och inte allt om lite. Visst är det viktigt att sprida kunskap om detta hemska som hände judarna under andra världskriget, men det finns så mycket annat som är lika viktigt i skolan, och jag tror helt enkelt inte att smådetaljer om Förintelsen måste ingå i undervisningen, det kan den väldigt intresserade ta reda på själv genom att läsa de otaliga böcker som finns i ämnet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Rebeccas.se sa...

Jag håller med. En av frågorna som alla svarade fel på vad tydligen om Gulag var ett arbetsläger eller utrotningsläger. Känns som det spelar så stor roll om de svarade fel på det i provet, tror ändå de flesta lärare friskar upp minnet inför en period där man ska gå igenom tex förintelsen.