fredag 29 augusti 2008

När huvudet inte räcker till


Att en läkare söker information om ingrepp på Wikipedia tycker jag låter lite underligt, men det skulle inte förvåna mig. Internet är inte att förakta vid faktasökning, men allt står inte att finna där.


En gång var jag med yngsta dottern till vår vårdcentral för att hon var riktigt dålig med halsont och hög feber. Hon hade varit sjuk i över en vecka och både hon och jag misstänkte en halsinfektion, som eventuellt behövde behandlas med penicillin. Besöket inleddes med provtagning och sedan fick vi vänta jättelänge innan hon fick komma in till doktorn. Det enda han sedan gjorde var att sitta och klicka på datorn, fråga oss varför svaret inte hade kommit in i datorjournalen än och ifrågasatte om hon verkligen hade tagit någon halsodling, för svaret hade uppenbarligen inte knappats in så han kunde se det. Han sa till oss att hon troligen hade en halsinfektion (vilket vi ju redan visste) och att hon kunde ta Alvedon mot febern (vilket hon gjort i en vecka). Sedan tyckte han att besöket var över. Eftersom jag arbetar inom vården undrade jag naturligtvis om han inte skulle fråga sköterskan om svaret på halsodlingen och han ville först inte göra det, utan satt fortfarande och klickade på datorn och suckade högljutt. Efter ett tag gick han i alla fall iväg och kom sent omsider tillbaka och sa att sköterskan hade gått hem så han kunde inte fråga henne. Då gick vi också hem, för mitt förtroende för den läkaren var obefintligt. Nästa dag ringde jag till vårdcentralen och vi fick då komma tillbaka till en annan läkare, eftersom jag sa att vi absolut inte ville träffa någon cykelreparatör.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: