torsdag 10 juli 2008

Vin smakar som vin


För några år sedan när svenskarna började åka till Tyskland och handla öl så var det ju ett väldigt snack om fulöl och finöl. Enligt vinexperter finns det väl också finvin och inte så fint vin, men nu finns bevis på att billigt vin är godare än dyrt, åtminstone enligt den genomsnittlige vindrickaren. I en ny stor studie tyckte deltagarna att billiga viner var godare än dyra vid ett blindtest. Sjäva undersökningen gick ut på att försöka få fram om man upplever vinet som godare om man vet att det är ett dyrt vin. Deltagarna fick prova viner i olika prisklasser, från 10 kronor till 900 kronor per flaska. Undersökningen visade att den genomsnittlige provsmakaren tyckte de billiga vinerna var godare än de dyra, medan vinexperterna tyckte lite mer om de dyra vinerna, men många experter kände inte någon skillnad alls. Forskarna vet inte varför många tycker att billigt vin är godare än dyrt, men en förklaring kan vara att billiga viner oftast är lite sötare och det tycker många är gott. Varför vinexperter tycker om andra viner än vi vanliga dödliga finns det heller ingen riktig förklaring till, men smaken för finare och dyrare viner går säkert att träna upp enligt forskare. I min ungdom när jag började dricka vin tyckte jag bara att det var väldigt surt, men jag har nog tränat upp min smak för jag tycker att de flesta viner är goda, och då köper jag inte några dyra viner, jag köper sällan någon flaska över 100 kronor. Det skulle vara kul att testa något dyrt vin någon gång, bara för att känna om smaken är mycket annorlunda. När vi bjuder sonen på vin och frågar honom hur vinet smakar svarar han oftast: "Det smakar som...vin." Ja, just det!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: