torsdag 19 juni 2008

Ytterligare en studie


En ny studie(!) vid Pennsylvanias universitet visar att män och kvinnor reagerar olika på stress. I kvinnors hjärnor finns mer känslomässiga reaktioner. Forskarna kom fram till att kvinnor och män konsekvent reagerar olika vid stress. I testet fick männen ett ökat blodflöde till den vänstra delen av hjäran där ”flykt eller bråk”-beteenden triggas. Kvinnor fick ett större blodflöde till delar som kopplas samman med mer omhändertagande och vänliga reaktioner.

Jag vet inte om det stämmer. Jag tycker att jag reagerar mer med flykt eller bråk när jag blir stressad. Jag blir fruktansvärt argsint och känner inte alls igen att jag skulle bli mer omhändertagande och vänlig. Vid testet i Pennssylvania ingick bara sexton män och sexton kvinnor, så underlaget var ju inte särskilt stort. Andra experter varnar också för att hormoner, gener och miljömässiga aspekter kan ha påverkat resultatet.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: