tisdag 10 juni 2008

Semestern närmar sig inte med stormsteg direkt


Ända sedan förra sommaren har jag längtat efter en riktig sommarsemester med sol och bad. Förra sommaren var det ju inte så bra väder och vi fick i stället lite gjort här hemma. Vi tapetserade och gjorde om i vardagsrummet. Det är väl inte det man tänker sig när man får semester, att man ska hålla på och jobba med heminredning i flera veckor. Ja, det tog åtminstone två veckor att fixa allt och det var jättejobbig, i alla fall på slutet.

Men det är nåt konstigt med mig när jag får semester, jag kan inte bara vara, utan efter några dagar känns det som jag måste göra nån nytta och inte bara sitta och läsa eller sola eller bara lata mig. Läste att vi kvinnor inte kan koppla av lika mycket som män på semestern utan känner oss stressade och har så många "måsten." Jag kan bli stressad av att solen skiner varje dag och jag bara måste vara ute och njuta eftersom jag är ledig. Och stressen kommer smygande om det är regnigt och dåligt väder och jag känner att jag borde nog göra det ena och det andra trots att jag egentligen inte vill eller orkar.

Nu är det i alla fall bara drygt fyra veckor kvar till semestern och jag ska vara ledig i fem veckor. Det känns att det har varit ett långt och jobbigt år sedan förra semestern och det ska bli skönt att få göra ingenting, eller nånting, eller jättemycket, allt beroende på hur stressad jag känner mig att utnyttja tiden på bästa sätt.

Inga kommentarer: