tisdag 24 juni 2008

Jag är ganska lättroad


Det behövs inte så mycket för att roa mig, ett avsnitt av "Mia och Klara", eller att läsa ett par kommentarer från Sd-väljare och Roger Persson kan funka också.

Läste också, med ett leende på läpparna faktiskt, att en 30-åring inte fick köpa öl, alkoholfri sådan, på Willys i Borås för att han inte kunde visa legitimation. Inte heller hans 55-årige pappa fick köpa ölen, eftersom han inte heller hade leg med sig. Alla som är ser ut att vara under 25(?) år måste kunna visa id-kort vid köp av alkoholdrycker, men inte när man köper alkoholfri öl väl? I alla fall måste pappan se väldigt ung ut, då kassörskan tvivlade på att han hade fyllt 18. Ölen de faktiskt försökte köpa innhåller 0,5 % alkohol, något som enligt europeisk praxis betraktas som alkoholfritt.

Jag skulle önska att jag fick visa leg på systemet, det vore väl nåt va? Jag skulle dansa fram på små moln och skulle bli jätteglad om någon bad om legitimation om jag skulle köpa alkohol eller cigaretter. (Jag vet ju att det inte kommer att hända, men en gång i tiden fick jag också faktiskt visa körkortet).

En som jag känner blev inte lika glad när han inte fick köpa cigaretter utan leg på Coop och han är 28 år. Det var ju tur att flickvännen var med och hade sitt id-kort med sig så hon fick köpa cigaretterna, hon är ju "bara" snart 19 år.

Något som jag undrar över är varför det går bra att ha sin tonårsdotter med sig på systemet om man köper lådvin och starksprit, men inte cider och öl. En kollega blev åthutad när hon var och handlade på systemet för att den snart 18-åriga dottern följde med in. Hade kollegan ställt cider och öl på bandet hade hon blivit nekad att köpa det för att dottern var med henne. Jag tycker det är löjligt, det är väl föräldrarnas ansvar att se till så att inte minderåriga dricker alkohol, och vad är det som säger att föräldrarna inte langar lådvin och sprit till sina minderåriga barn? Helt sjukt löjlig dubbelmoral. Om man nu mot förmodan hade tänkt att langa så släpar man väl inte med sig dottern eller sonen till systemet. Det är i alla fall helt lagligt för en 18-åring att gå på krogen och dricka alkohol, men det hör man aldrig att någon klagar på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: