fredag 20 juni 2008

En stilla undran


Efter att nya FRA-lagen antagits vill FRA ha mer pengar, en ny superdator och nya lokaler. Och dessutom 250 fler anställda som ska hantera all ny information. FRA var ganska säkra på att lagen skulle klubbas igenom för förberedelserna inför den nya hårt kritiserade signalspaningslagen har tydligen pågått länge. Redan förra året köptes en ny superdator in som ska kunna hantera de enorma mängder information som kommer att strömma in till myndigheten. Det räcker inte med en ny superdator, FRA skriver i sitt budgetunderlag för de kommande fyra åren att man behöver större beräkningskapacitet eftersom enkla krypteringsverktyg blir allt vanligare. Dessutom behövs alltså mer personal.

Jag vill ju då veta vad hela kalaset kommer att kosta för i år kommer FRA göra av med 562 miljoner kronor, 50 miljoner mer än förra året. Nästa år räknar de med ytterligare 30 miljoner kronor i kostnader. Sedan 2005 har anslagen ökat med 140 miljoner kronor.

Min stilla undran är om det inte finns andra, viktigare saker att satsa så mycket pengar på, t ex skolan och vården. Jag tycker att det är slöseri både med pengar och tid att spana på folks internettrafik och telefonsamtal.

Här finns några förslag på hur man kan undvika spaningen.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Taxigeschäftet. Stockholm. Tog en bulle från NK till Bergshamra, Solna. Det blr runt 200 bagis med en miltaxa på 500:-. Det har jag sett många gånger.

Nu tog jag den längst fram i kön. Annars vägrar dom köra en. MAFFIAFASONER som sätter konkurrensen i spel.

Taxametern stannade på 428. Föraren heter MIODRAG SUSANJ. Lägg det namnet på minnet. Han är en skurk. Skumt bolag vars namn jag glömt.

Vi taxikunder har varit för mesiga. Varit trevliga och gett dricks. Det har varit bortkastat. Det uppfattas nämligen som SVAGHET, och så tror de att de kan behandla oss hur som helst.

Nu är det slut med det. Nu blir det dålig stämning. För det har de tiggt om. Inga dricks mer. De får sitta och pilla med mynten allt framgent.

Eller tills de lärt sig visa kunderna RESPEKT.