torsdag 26 juni 2008

Bloggare ska registreras

Nu ska jag förorena cyberrymden lite och skriva i min blogg. Förslaget nedan innebär att jag måste registrera och ha en bild på mig så alla vet att det är jag som skriver. Om någon känner sig kränkt på min blogg måste den personen ges utrymme att klaga. Och det duger inte med vanliga kommentarer, som jag tror de flesta bloggare tillåter, utan ett särskilt ställe ska det vara...

Ett initiativbetänkande för att registrera och kontrollera bloggare har röstats igenom av Europaparlamentets utskott för kultur och utbildning. Initiativtagaren, estniska Marianne Mikko (s), menar att bloggare kan förorena cyberrymden.

Förslaget är tänkt att "klargöra bloggares legala ställning och värna om den mediala mångfalden." Ja, det låter ju fint, men egentligen är det ett sätt för myndigheterna att hålla koll på bloggfolket. Media är viktigt för att skydda demokratin, och bloggar är ett betydelsefullt bidrag till mångfalden, konstaterar kulturutskottet. Men de tillägger att det finns ett behov av att kontrollera att inte felaktig information sprids. (Skvallertidningar genomgår väl aldrig kontroll om de sprider felaktig information).

Marianne Mikko föreslår att det ska finnas en kvalitetsstämpel på bloggarna, att man ska veta vem som skriver och varför. Hon tycker också att möjligheten att påverka om man känner sig kränkt av innehållet i en blogg måste bli större, Att foton och videor läggs ut på nätet i allt större utsträckning kräver nya rättsliga åtgärder, säger Mikko, i bloggar ska det kunna gå att svara på samma sätt som i tidningar. Planen är att Europaparlamentet ska ta ställning till initiativbetänkandet den 22 september.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

hannamia sa...

Det dar later ju helt otroligt lojligt. Det spelar val ingen roll om man som vanlig manniska bara skriver lite i sin blogg da och da for att skriva av sig lite?

jacobsteel sa...

sant. förslaget är fullkomligt vansinnigt... rena snurren.