torsdag 8 maj 2008

Vi behöver fettet


K har alltid klagat när jag använt matlagningsgrädde i stället för riktig grädde till korv stroganoff. Han har alltid sagt att det inte blir gott med "substitut", utan har alltid hävdat att riktig mat (alltså inte lightprodukter), utan tillsatser, är det bästa att äta. Jag har naturligtvis hävdat att det inte är nyttigt att äta för mycket fett, att man ska tänka på kolesterolet och ihopkleggade blodkärl. K har alltid ätit Bregott på mackorna, helst ett tjockt lager, medan jag slutade med matfett för säkert 20 år sedan. K har alltid druckit mjölk med 3 % eller 1,5 % fetthalt. Ett tag drack jag minimjölk med en fetthalt på 0,1 %, tror jag, men övergav den för att i stället dricka vatten till maten. Mer och mer har jag insett att K haft rätt i att riktig grädde är bättre än lättare konstgjorda produkter, att man måste äta fett för att kroppen ska fungera ordentligt och att man inte bara ska äta fettsnålt. Nu skriver Karin Ahlborg att lighttrenden är död. Länge leve fett! Yes, vi får äta fett igen, utan att få dåligt samvete. Hon säger att nu har vi begripit att man inte kan göra all mat fettfri och att det ändå smakar gott. Vi har också förstått att vi faktiskt behöver fett för att våra kroppar ska fungera.

K är en klok man, han har haft rätt hela tiden...

2 kommentarer:

Amiechan sa...

"K är en klok man, han har haft rätt hela tiden..."

Och du är en klok kvinna som vågar ändra dig och erkänna det :)

Jenston sa...

Alltså, mamma. Visst är det kanske sant att det är bra att äta naturliga produkter utan tillsatser och sånt.
MEN.
Jag tror i alla fall inte att vi ska följa pappas exempel och ha centimeter tjocka lager smör på mackorna.
Sen vägrar han ju äta grovt bröd och hatar ju allt som har med ordet "nyttigt" att göra. Så man kanske ska ta det här med en nypa salt.