måndag 19 maj 2008

Vad händer i Belgrad egentligen?


Vad håller de på med i Belgrad egentligen? Vad jag kan förstå ska det vara stor Eurovisionsschlagerfinal där på lördag, alltså 24 maj. Jag tycker att det verkar vara rena rama cirkusen där nere, och hur långt före själva finalen startade spektaklet? Jag antar att det är deltävlingar och annat tjaft innan stora finalen, men att de måste hålla på i flera veckor och tramsa var något nytt för mig. Deltagarna repeterar, bantar, poserar nästan nakna i flaggor, anklagar varandra för att vara porrstjärnor och allt möjligt annat. Vart tog musiktävlingen vägen egentligen? Nu ska ju alla försöka psyka varandra och stämningen verkar inte vara den bästa mellan ländernas deltagare. Tacka vet jag förr, då man blev lite upprörd om någon deltagare hade konstiga kläder på sig i finalen och stack ut lite och inte uppträdde riktigt som de etablerade artisterna gjorde. Nu har det ju blivit ett jippo utan all like och det ska bli skönt när det hela är över. Fast då börjar det väl om igen med tjafs och bråk om det var rätt låt som vann, om kompisröstning mellan grannländer, om allt som skrivits i tidningarna påverkat artiterna negativ. Om jag har förstått rätt så är Charlotte Perellis låt en av favoriterna, och då brukar det inte gå så bra, favorittippade låtar kommer långt bak i fältet. Av någon outgrundlig anledning brukar det nästan alltid vara den låt som jag tycker sämst om som vinner...

Inga kommentarer: