onsdag 7 maj 2008

Tangentbordssnusk


En ny brittisk undersökning visar att datorns tangentbord är kontorens värsta smittspridare. (Åh, dessa undersökningar som görs till höger och vänster, varför lägga ner så mycket tid och pengar på dem?). I ett fall hittades 150 gånger fler bakterier än den rekommenderade nivån, eller fem gånger mer än på toasitsen på kontorstoaletten. När University of Arizona gjorde en liknande undersökning på ett företag i USA fanns det 400 gånger mer bakterier på tangentborden än på toalettstolarna. Om man går på toa och inte tvättar händerna (fy, vad äckligt) överför man kolibakterier till tangentbordet. Hur många är det egentligen som inte tvättar händerna efter toalettbesök? Förresten, det vill jag nog inte veta!

Den främsta orsaken till att bakterierna växer är att man sitter vid datorn och äter. (Det gör jag, jag brukar ha fruktstund på eftermiddagen). Smulor och rester antas då fastna mellan tangenterna. Eftersom man slarvar med rengöring av tangenbordet så finns det nog ganska mycket bakterier där.

Just nu har jag inga problem med skit i tangentbordet för jag fick ett nytt i förrgår, för det gamla var alldeles utslitet. Jag ska försöka hålla det nya rent och lovar mig själv att inte äta vid datorn. Dessutom tvättar jag alltid händerna efter toalettbesök, jag till och med spritar händerna, och tangentbordet spritar jag också emellanåt, i alla fall när vi har vinterkräksjuka och sånt i omgivningen.

Inga kommentarer: