söndag 18 maj 2008

Jag är ett hot mot klimatet


Som om jag inte redan mår dåligt för att jag väger lite mer och får dåligt samvete så fort jag äter något utöver det jag borde. Nu har jag som överviktig fått ett tungt vägande skäl till dåligt samvete. Mitt hull bidrar till livsmedelskrisen i världen och den kritiska klimatförändringen. Detta slås fast i en studie som gjorts av London School of Hygiene and Tropical Medicine. Studien publiceras i senaste The Lancet. Enligt studien stoppar tjocka människor i sig 18 % mer kalorier än normalviktiga. Glupskheten gör att efterfrågan på mat ökar, vilket i sin tur ökar jordbruksproduktionen och mattransporterna. Då ökar också användningen av olja och det får oljepriserna att skjuta i höjden. Prisökningen läggs på matpriserna och världens fattiga har inte längre råd med mat. Slutsatsen blir att vi tjockisar bidrar till hungersnöden i världen. Det känns ju väldigt roligt och uppmuntrande!Påhoppet tar inte slut med detta.

Det konstateras att feta människor använder transporter som gör att oljeanvändningen ökar och det i sin tur leder till större utsläpp av växthusgaser. Slutsatsen blir att vi tjockisar bär ansvaret för den globala uppvärmningen som ökar risken för översvämningar och torka.

Jag tror nog att om hela USA:s befolkning skulle börja cykla och promenera i stället för att åka en och en i varje bil skulle både utsläppen och vikten minska. Där är om nånstans är det väl överviktiga människor som bidrar till detta hot mot klimatet. Jag tänker nog också bidra med min del och försöka att ändra mina matvanor så att jag inte späder på den globala uppvärmingen.

Jag blir helt facinerad av hur en studie kan få mig att må så dåligt. Jag måste nog trösta mig med lite chips och en karamell...

1 kommentar:

Rikframtid sa...

Ibland känns det som att ska ha dåligt samvete för att man existerar :p