torsdag 29 maj 2008

Föräldrarna får nippran inför studenten


Varför ska alla överdriva allting så? Jag blir ju rädd när jag läser om hur föräldrarna vill bräcka varandra med sina barns studentfirande. De hyr slott, beställer trerätters cateringmiddag och köper kläder från Gucci. Varför skuldsätter sig en del till och med för att fira att sonen eller dottern tar studenten? Det är ju helt befängt. Det är ju som sagt ingen Nobelmiddag de ska arrangera. Jag tror inte att ungdomarna bryr sig särskilt mycket, utan det är föräldrarna som haussar upp det hela.

Nej, vi ska köra det enkla stuket. Fixar allting själva och har lite buffé med lite av varje, lite italienskt, lite röror, sallad och bröd. Den blivande studenten har önskat en enkel efterrätt också. Tyvärr kan jag inte avslöja för mycket för då blir det inte någon överraskning för de gäster som hittat min blogg (det är nog inte alltför många). Huvudsaken är ju att Je får känna att hon äntligen har slutat skolan efter 12 år och att hon får fira detta tillsammans med sina närmaste och andra kära vänner. Studenfirandet är ju en god anledning att träffa sina vänner och äta gott.

Det enda som är lite extravagant med Je:s studentfirande är att vi har lånat en röd BMW cab som hon får åka i till frukosten på morgonen, hem från stan på eftermiddagen och till firandet på kvällen med de andra studenterna. Bilen ska vi låna av en bekant och han brukar bara begära en symbolisk summa i hyra.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vi skuldsatte inte oss något, och att jag är med artikeln.

Jag var tvungen att missa balen i årskurs 9, därav sattsar vi lite extra iår. Sen är det pengarfrågan, det är person till person, allt ihop gick inte så värst mycket på, cirka 20 snäppet, gäller att vara miljonär om man ska sattsa.

Mvh,
Borna