onsdag 30 april 2008

Valborgsmässoafton


I kväll tog vi med föräldrarna till A-sund, till syster min och hennes man. De har flyttat till ett nytt hus. Såklart hade jag kollat adressen, men jag hade missat att titta på kartan var huset ligger. Efter en liten krigelkrok och raggarrunda var jag tvungen att ringa syster och fråga hur vi skulle komma till henne. Hon fick dirigera oss via telefon och som tur är så är det en pytteliten stad så vi hittade till henne med lite vägledning. Huset de flyttat till är jättefint, rödmålat med veranda och inglasad uteplats, lagom stor tomt och ett hörnbubbelbadkar på övervåningen. Lyckostar, jag vill också ha ett sånt badkar. Syrran bjöd på smörgåstårta och vitt vin, "By the river", Riesling 2007, Mosel, mycket gott vin för övrigt och kan rekommenderas. Sedan drack vi kaffe och åt hallonpaj med vaniljvisp. Mor och far trivdes och de åt och åt och åt. Efter maten tog vi oss ner till stora vägen för att spana in alla motorcykelåkare som knattrade förbi. Det är en tradition att de samlas varje år på torget och sedan åker i kortege till S-bergsvallen, där de parkerar sina motorcyklar och tittar på majbrasan. Jag vet inte hur många motorcyklar som körde förbi, men många var det, säkert över tusen stycken. Till och med mamma tyckte det var festligt att se alla köra förbi. Sedan var de gamla så trötta så vi åkte hemåt igen, men det gick ganska sakta för det var en enda lång bilkö från A-sund norrut. Vi såg många eldar längs vägen, så vi fick i alla fall lite valborgsmässoaftonsstämning (eller hur man säger).

Inga kommentarer: